Afgelopen maanden werkten wij met ons projectgroep aan een unieke campagne voor de Staatsloterij, rondom het WK Voetbal 2026. De uitdaging: een sponsoractivatie ontwikkelen die niet alleen de oranjekoorts aanwakkert, maar ook de Staatsloterij als geluksbrenger verbindt aan het nationale voetbalgevoel.
Van opdracht tot creatief concept
De Staatsloterij wilde haar sponsorbekendheid en merksympathie vergroten in aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal in Amerika, Canada en Mexico. De doelgroepen: sportliefhebbers, KNVB-fans en Oranjesupporters van 25 jaar en ouder. We kozen voor een verrassend idee: niet het hele land, maar het Limburgse dorp America zou tijdens het WK hét oranje epicentrum van Nederland worden. Alle activiteiten die normaliter verspreid plaatsvinden, zouden daar samenkomen.
Waarom “Heel America Oranje”?
De naam speelt bewust met de verwarring tussen het dorp America en het continent Amerika. Dat zorgde voor nieuwsgierigheid én een unieke insteek. Ons doel was om lokaal iets groots te laten gebeuren, zodat het landelijke oranjegevoel op een onverwachte plek zou exploderen. America werd omgetoverd tot festivaldorp met oranje camping, WK-fans, optredens, voetbalactiviteiten en lokale horeca die food uit alle organiserende landen aanbood. Lokale verenigingen en ondernemers werden actief betrokken bij de aankleding, organisatie en activaties, om van America het verbindende voetbaldorp van Nederland te maken.
Fasen van de campagne
Onze campagne bestond uit meerdere fasen:
- Eerste teaser-acties in de kwalificatierondes via social en radio
- Opbouw van spanning richting het WK: winacties, challenges en opvallende straatversieringen
- De Oranje Camping & festivalsfeer: livemuziek (incl. Rowwen Hèze), influencers, voetbalgames, merchandise en een Guinness World Record-poging met oranje sombrero’s
- Actieve rol voor het Staatsloterij-merk: winacties, helikoptervlucht boven America, reizen naar Amerika/Canada/Mexico, en samenwerkingen met partners als KNVB, Heineken en Radio 538
- Digitale activaties zoals AR-filters, livestreams en een WK-voorspellingsapp voor extra fanbeleving.
Creatieve hoogtepunten & impact
De campagne draaide niet alleen om feest en humor, maar ook om collectief geluk, spanning én verbinding. De slogan “Wat nou als het lukt?” werd een rode draad – precies wat de Staatsloterij wil uitstralen: dromen, hoop en saamhorigheid. Met het oranjeficeren van een heel dorp wilden we lokaal én landelijk viral gaan. De verwarring rond America vs Amerika hebben we bewust ingezet voor media-aandacht, scherpe inhakers op social en human interest-verhalen.
Onze leerpunten
We werkten intensief samen, leerden over budgettering, stakeholdermanagement en doelgroepactivatie. Er waren interviews met experts en bewoners, brainstorms vol ludieke activaties en pitches met feedback rond haalbaarheid, originaliteit en effect. Een belangrijk risico was dat de woordspeling niet direct overal duidelijk is; we hebben hier sterk ingezet op heldere communicatie in alle uitingen.
Tot slot
“Heel America Oranje” is voor ons een schoolvoorbeeld van hoe je met een lokaal idee een nationale golf van oranjegevoel kunt veroorzaken. De Staatsloterij als aanjager van geluk – van de camping in Limburg tot aan de stadions van Amerika. Het was een project vol creativiteit, teamwork en oranje energie, waarmee we het WK 2026 alvast een beetje dichterbij brachten.

