Bedrijfsbezoek KNVB Campus

Op 26 april kregen een aantal medestudenten en ik de unieke kans om een bezoek te brengen aan de KNVB Campus in Zeist. Dit bolwerk van het Nederlandse voetbal is niet alleen de plek waar het Nederlands elftal traint en zich voorbereidt op belangrijke wedstrijden, maar ook de plek waar mensen hard werken om Nederlanders meer te betrekken bij het Nederlandse voetbal. Ons bezoek omvatte een uitgebreide rondleiding over de campus en een gastcollege van Bram van Beek over de social mediastrategie van OnsOranje. Het was een dag vol inzichten en nieuwe inspiratie.

De Rondleiding

Bij aankomst op de KNVB Campus werden we hartelijk ontvangen door onze gids, die ons meenam op een tour langs de verschillende gebouwen en faciliteiten. Onze eerste stop was het hoofdgebouw, waar de op verschillende afdelingen hard gewerkt wordt. Tussen alle werkplekken zijn verschillende historische foto’s en objecten tentoongesteld, van oude zwart-wit foto’s van legendarische wedstrijden tot recente successen, de rijke voetbalgeschiedenis kwam daar echt tot leven.

Vervolgens kregen we een kijkje bij de trainingsfaciliteiten. Het was fascinerend om te zien waar de spelers van het Nederlands elftal zich voorbereiden op de interlands. De grote fitnessruimte, de herstelbaden en de welbekende trainingsvelden die je vaak op televisie ziet gaven ons een beeld van de professionele aanpak die de KNVB hanteert om spelers een topervaring te bieden.

De KNVB Campus in Zeist (Foto: KNVB)
Foto: KNVB

Het Gastcollege

Na de rondleiding verzamelden we ons in een conferentieruimte voor het gastcollege. Het college werd gegeven door Bram van Beek. Hij is een van de social mediamanagers van het Nederlands mannen elftal. Hij gaf ons een inkijkje in de online aanwezigheid van het Nederlands elftal. Social media speelt een cruciale rol in hoe fans over de hele wereld in contact blijven met hun favoriete team en spelers.

De presentatie begon met een overzicht van de verschillende platforms die het Nederlands elftal gebruikt, zoals Instagram, Twitter, Facebook en TikTok. Elk platform heeft zijn eigen strategie en doelgroep. Zo ligt de nadruk op Instagram op visueel aantrekkelijke content, terwijl Twitter wordt gebruikt voor live updates en interactie met fans.

We leerden dat de contentplanning zeer gedetailleerd is. Er wordt rekening gehouden met wedstrijdschema’s, trainingssessies en andere afspraken van spelers. De planning was op de minuut nauwkeurig uitgewerkt en de fotografen hadden niet meer dan vijf minuten per speler. Video’s van achter de schermen, interviews en interactieve posts met de fans zijn slechts enkele voorbeelden van de diverse content die wordt gedeeld. Het doel is altijd om een sterke band met de fans te creëren en hen het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van het team.

Bram van Beek als social mediamanager bij Oranje
Foto: Instagram – @bram_vanbeek

Het bezoek aan de KNVB Campus was zeer leerzaam, het was een inspirerende ervaring die mij meer inzicht heeft gegeven in de zaken die schuilgaan achter de social mediaplatformen van de KNVB. Met nieuwe kennis en een inkijkje op in de social mediastrategie van Oranje keerde ik huiswaarts, geïnspireerd om deze inzichten toe te passen in toekomstige projecten op school.

Gerelateerde posts

Gastcollege Joost Pluijms en Stan Pijnenburg

Afgelopen donderdag stond in het teken van mentale kracht, prestaties onder druk en de veerkracht van de topsporter. Tijdens een inspirerend gastcollege namen sportpsycholoog Joost Pluijms en Olympisch zwemmer Stan Pijnenburg ons mee in de mentale wereld van topsport. Van omgaan met spanning en tegenslagen tot het stellen van doelen en presteren op het moment suprême — hun inzichten gaven een waardevol kijkje achter de schermen van het leven als topsporter én het belang van mentale begeleiding. Een leerzame sessie vol openheid, praktijkvoorbeelden en eerlijke verhalen.

Lees meer

Jorg Zebregs

Student Sportcommunicatie

Mijn naam is Jorg Zebregs, 21 jaar oud en ik ben student SPECO Sportcommunicatie op de Fontys Hogeschool in Tilburg. Ik zit op dit moment in mijn tweede jaar en probeer zoveel mogelijk ervaring op te doen en een mooi portfolio op te bouwen.

Personal favorites
Persoonlijke projecten

Photoshop

Explore