Het bieden van een kijkje achter de schermen bij een van ‘s werelds meest prestigieuze kampioenschappen heeft wonderen gedaan voor de groeiende populariteit van de F1 en heeft het bereik van de sport vele malen groter gemaakt. Opnieuw zijn alle 10 afleveringen gebouwd rond een van de belangrijkste verhaallijnen uit het seizoen 2023. Met Max Verstappen’s Red Bull die bijna elke race heeft gewonnen, moesten de makers hun opwinding elders zoeken en meer leunen op het drama buiten de baan.
En misschien is dat maar goed ook, want Drive to Survive blijft enigszins verwarrend als het gaat om het vertellen van verhalen op het circuit. Het vervalt in een oude gewoonte van het overdrijven van uit de context gehaalde soundbites van coureurs op de boardradio en reacties op de pitmuur, wat minder overheersend leek te zijn in het vorige seizoen.
Het lijkt alsof race-engineers tijdens de chaotische sprint naar de eerste bocht bij de start continu in de oren van de coureurs aan het schreeuwen zijn. Dit is natuurlijk totale onzin is en gebeurt in de werkelijkheid helemaal niet. Dit zijn van die momenten waar fanatieke F1-fans gewoon even diep adem moeten halen en zich moeten herinneren voor wie deze show in de eerste plaats bedoeld is.
Het vlak waar Drive To Survive wel echt schittert voor doorgewinterde motorsportfans is het laten zien van beelden die je normaal gesproken niet te zien zou krijgen. Alsof je een vlieg op de muur bent in een achterkamertje waar belangrijke gesprekken gevoerd worden.

Foto: Netflix
De derde aflevering, die draait om McLaren, valt vooral op door wat heerlijke spelletjes die gespeeld worden tussen de teams. Red Bull’s Christian Horner is erop gebrand om het leven van McLaren eigenaar Zak Brown wat zuurder te maken door openlijk te flirten met Lando Norris in een seizoen waar McLaren een valste start beleefde.
De spanning wordt nog wat opgevoerd door te laten zien waarin een aantal sponsoren van McLaren bezorgd aan Brown vragen wat er aan de hand is en waarom er geen resultaten worden behaald. Hierop volgt een goed uitgewerkt segment van de opkomst van het team halverwege het seizoen waar Norris tweede eindigt op Silverstone. Terwijl Brown al het zware werk voor de camera doet, wordt er opvallend genoeg nauwelijks gesproken over Andrea Stella, de teambaas die het tij heeft weten te keren.
De makers van Drive To Survive hebben in voorgaande seizoenen de sociale media goed in de gaten gehouden en hebben de fans gegeven waar zij om vroegen. Ook in het zesde seizoen zetten ze deze trend door. De onwaarschijnlijk charismatische teambaas Guenther Steiner is terug en de strijd van Haas is weer goed gedocumenteerd. Steiner is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een fan favorite in de paddock en het is ondertussen bijna ondenkbaar dat er ooit een seizoen komt waar hij geen rol in zal spelen. Dit alles door de populariteit die hij zelf gecreëerd heeft.
Aangezien Steiner inmiddels bij Haas is vervangen, zouden dit zijn laatste moment van glorie in de Netflix-show geweest kunnen zijn. Maar gelukkig kreeg Netflix nog wat hulp van een andere fan favorite, Daniel Ricciardo, die een jaar beleefde waar een Hollywood film over gemaakt zou kunnen worden.
Hij is voor het eerste te zien in een aflevering naast een worstelende Nyck de Vries die het erg lastig had in zijn eerste jaar in de koningsklasse van de autosport. De makers van de serie waren aanwezig bij de Silverstone-test van de Australiër waar hij Red Bull overtuigde om hem een tweede kans te geven bij AlphaTauri in plaats van de Nederlander. Een reeks gebeurtenissen die fans normaal gesproken nooit te zien zouden krijgen wordt nu aan miljoenen fans wereldwijd getoond, inclusief Ricciardo’s eerste reactie op het nieuws dat hij weer op de grid staat.

Foto: Netflix
Hoewel grote teams als Ferrari en McLaren ook een grote rol spelen in de tweede helft van de serie, gaat de prijs voor het beste drama naar de implosie van Alpine. De langdurige rivaliteit tussen Esteban Ocon en Pierre Gasly staat centraal in de vijfde aflevering, maar de titel van deze aflevering ‘Civil War’ zou veel toepasselijker zijn geweest voor de zesde aflevering, die gedomineerd wordt door de gebeurtenissen rond het vertrek van Laurent Rossi en Otmar Szafnauer, die uitmonden in een tweede door Alpine gedomineerde aflevering.
Netflix heeft grotendeels vastgehouden aan zijn bestaande formule, dus als je geen fan was van de voorgaande seizoenen, zal dit seizoen je mening niet veranderen. Maar als je hier gewoon bent voor het achter-de-schermen popcornvoer en door het overgedramatiseerde knip-en-plakwerk heen kunt kijken, is het weer een seizoen om van te genieten.